Powrót na stronę wejściowš -
For ENGLISH: www.GreatPoland.eu
Panel Użytkownika:  Załóż konto  -  Zaloguj się
Naucz się najbardziej popularnego 
tańca 
klubowego - West Coast Swinga!
|  START  |  WIADOMOŚCI  |  KATALOG STRON  |  OGŁOSZENIA - CyberBazar  |  TURYSTYKA - AGROTURYSTYKA  |  URZĘDY  |  DYSKUSJE  |  MAPY  |    kontakt    reklama    o nas   
Dodaj newsa do SERWISU INFORMACYJNEGO !DODAJ własnego NEWSA
do Serwisu Informacyjnego CyberWielkopolski
WYSZUKIWARKA Serwisu Informacyjnego - Proszę wpisać słowo lub zwrot kluczowy:
potraktuj jako wyrażenie       osobne słowa
  - FOTO 1 -  - FOTO 1 -   - FOTO 1 -  - FOTO 1 -
  - FOTO 2 -  - FOTO 2 -   - FOTO 2 -  - FOTO 2 -
  - FOTO 3 -  - FOTO 3 -   - FOTO 3 -  - FOTO 3 -
  - FOTO 4 -  - FOTO 4 -   - FOTO 4 -  - FOTO 4 -
  - FOTO 5 -  - FOTO 5 -   - FOTO 5 -  - FOTO 5 -
Skutery: wygoda czy moda ?

Zacznijmy od wygody. Ludzie w większości z natury dążą do wygody. To dążenie na przestrzeni dziejów przejawiało się w coraz to nowych wynalazkach, z których z naszego punktu widzenia najważniejsze było koło (no może także opaski samozaciskowe do kabli tzw. „trytki” są kamieniem milowym w rozwoju moto cywilizacji, z uwagi na mnogość zastosowań typu „zamiast”). Wygodne podróżowanie było priorytetem przez wieki dla możnych tego świata, a to w formie lektyki wymoszczonej poduszkami z napędem na czterech niewolników, a to w formie dobrze resorowanej karety o napędzie owsożernym.

Gdy w 1885 roku na świecie pojawił się pierwszy motocykl, zbudowany przez Gottlieba Deimlera, już w niejednym umyśle zaczęła kiełkować myśl co można by wykombinować, żeby nie siedzieć na drewnianej ramie, nie chlapało, nie trzęsło (i żeby to nie była ERA). Tak w wielkim skrócie historycznym dotarliśmy do protoplasty skutera, czyli pojazdu bez środkowej części ramy. Tyle właśnie łączyło przedstawioną w 1916 roku przez berlińską firmę konstrukcję z dzisiejszym wyglądem skutera. Jako, że właściwie była to sama rama, to trochę jej brakowało do urzeczywistnienia rozkoszy z jazdy.

W 1920 roku powstał pojazd o nazwie TRITROLLER (rys.1) do jazdy na stojąco, ale z podparciem dolnej części pleców. Wyglądał trochę jak rower składak (małe kółka, z czego przednie napędzane silnikiem) właśnie dla wygody. Zastosowany silnik miał 200ccm, moc 1 KM i dawał się rozpędzić do 30km/h, co osiągami zbliżyło nas do dzisiejszych zablokowanych pięćdziesiątek. Jako, że o wyglądzie skutera myślano na wielu frontach, także w roku 1920 firma DKW zaprezentowała prototyp skutera o nazwie GOLEM. Miał on już właściwą ramę i wygodne siedzenie. Jednak dopiero Francuzi ze znanej fabryki motocykli MONET-GOYON w 1921 roku zaprezentowali skuter (rys.2) który w pełni mógł uradować zwolenników wygody: koło przednie zawieszenie miało na widelcu teleskopowym, tylne zawieszone było na wahaczu, zasłonięty silnik i koła elementami, które dziś nazwalibyśmy błotnikami.

Wszystko to tworzyło pojazd, na którym jechało się wygodniej niż na motocyklu i przede wszystkim ulegało się mniejszemu zabrudzeniu w czasie jazdy skuterem w deszczu czy po błocie. Ta cecha skutera, obok możliwości wsiadania w sukience, do dziś jest postrzegana jako przejaw dużej wygody. Bardzo udaną konstrukcję skutera stworzyli w 1925 roku znów Niemcy (ach ta ciągła chęć podboju świata). Skuter nazywał się MEGOLA (rys 3), poruszał się dzięki pięciocylindrowemu silnikowi rotacyjnemu o poj. 640ccm umieszczonemu w przednim kole (aktualnie Suzuki w swoim największym Burgmanie na silnik o takiej samej pojemności) i gnał po międzywojennych drogach z zawrotną prędkością 65km/h. Właściwie od dzisiejszego największego skutera, czyli Burgmana, MEGOLA merytorycznie nie bardzo się różniła i miała 2 hamulce, zawieszenie obu kół (na półeliptycznych resorach), akumulator, prądnicę i sygnał. Różniła się tylko wygodą jazdy dla pasażera. W Suzuki jest wygodna kanapa,, a w Megoli był metalowy bagażnik. Ponoć ówczesny dealer skuterów dodawał poduszkę gratis.


Jako, że nigdy nie brakowało ludzi ceniących sobie powiew wiatru we włosach i muchy na wyszczerzonych z radości zębach, prace trwały nieustannie nad doskonaleniem konstrukcji skuterów, zintensyfikował je kryzys lat trzydziestych, który zahamował zbyt drogich samochodów. Po 1945 roku Europa wyniszczona działaniami wojennymi potrzebowała taniego i wygodnego środka komunikacji. Największą rolę w popularyzacji skutera odegrały włoskie firmy Piaggio (produkując skutery Vespa) oraz Innocenti (skutery Lambretta). Swoimi skuterami opanowali całą Europę przez eksport pojazdów i sprzedaż licencji (do Anglii: DOUGLAS-VESPA, do Niemiec: NSU-Lambretta).

I znów do wielkiej popularności skutera przyczyniła się wygoda, jaką oferował: brak środkowej górnej części ramy umożliwiał paniom na jazdę w sukienkach z zachowaniem pełnej elegancji, panom przewożenie kontenerów z bezalkoholowym pod nogami. Oblachowanie całego pojazdu (tak, tak – za dawnych czasów skutery miały karoserię z blachy, nie z tworzywa sztucznego zwanego plastikiem jak dziś) zabezpieczało kierowcę i pasażera przed zabrudzeniem w praktycznie każdych warunkach drogowych. O popularności skutera w tamtych czasach niech świadczą liczby: w 1955 roku obie włoskie firmy produkowały dziennie (!!!) 1000 sztuk we Włoszech, a prawie 300 za granicą na taśmach licencyjnych. Ludzi doceniających wygodę nigdy nie brakowało....

W kolejnym artykule napiszemy w czym wyraża się wygoda użytkowania skutera w czasach nam najbliższych, czyli dziś.

Artykuł powstał przy współpracy Service Expo Team

SERVICE EXPO TEAM
Krzysztof Król - Dariusz Odważny
60-175 Poznań
ul. Malwowa 79

tel/fax (0-61)86 78 650
tel/fax (0-61)86 78 655


Data wiadomości: 2006-03-22
Powrót do zestawienia

  SKOMENTUJ POWYŻSZĄ INFORMACJĘ+ Dodaj własny komentarz        


  DZIAŁY INFORMACJI:

 WYDARZENIA
 BIZNES i GOSPODARKA
 KULTURA, SZTUKA, IMPREZY
 SPORT
 TECHNOLOGIE i NAUKA
 KOMUNIKATY
 FELIETONY z WIELKOPOLSKI
 MOTORYZACJA
 -\Świat
 DOM i BUDOWNICTWO
 PRACA i EDUKACJA
 MEDYCYNA i ZDROWIE
|  START  |  WIADOMOŚCI  |  KATALOG STRON  |  OGŁOSZENIA - CyberBazar  |  TURYSTYKA - AGROTURYSTYKA  |  URZĘDY  |  DYSKUSJE  |  MAPY  |
CyberWielkopolska:  Kontakt  |  Regulamin  |  Polityka Prywatności  |  Mapa Serwisu  |  Reklama  |  Agencja Promocyjna  |
SprawdŸ pocztę w CyberWielkopolsce
Polecamy:
© CyberWielkopolska 2019 - Wszelkie prawa zastrzeżone
Wykonanie, Hosting, Obsługa:
Wielkopolski Portal Internetowy CyberWielkopolska
www.wielkopolska.com.pl