Powrót na stronę wejściowš -
For ENGLISH: www.GreatPoland.eu
Panel Użytkownika:  Załóż konto  -  Zaloguj się
|  START  |  WIADOMOŚCI  |  KATALOG STRON  |  OGŁOSZENIA - CyberBazar  |  TURYSTYKA - AGROTURYSTYKA  |  URZĘDY  |  DYSKUSJE  |  MAPY  |    kontakt    reklama    o nas   
Dodaj newsa do SERWISU INFORMACYJNEGO !DODAJ własnego NEWSA
do Serwisu Informacyjnego CyberWielkopolski
WYSZUKIWARKA Serwisu Informacyjnego - Proszę wpisać słowo lub zwrot kluczowy:
potraktuj jako wyrażenie       osobne słowa
  - FOTO 1 -  - FOTO 1 -   - FOTO 1 -  - FOTO 1 -
  - FOTO 2 -  - FOTO 2 -   - FOTO 2 -  - FOTO 2 -
  - FOTO 3 -  - FOTO 3 -   - FOTO 3 -  - FOTO 3 -
  - FOTO 4 -  - FOTO 4 -   - FOTO 4 -  - FOTO 4 -
  - FOTO 5 -  - FOTO 5 -   - FOTO 5 -  - FOTO 5 -
Skutery: wygoda czy moda ?

Zacznijmy od wygody. Ludzie w większości z natury dążą do wygody. To dążenie na przestrzeni dziejów przejawiało się w coraz to nowych wynalazkach, z których z naszego punktu widzenia najważniejsze było koło (no może także opaski samozaciskowe do kabli tzw. „trytki” są kamieniem milowym w rozwoju moto cywilizacji, z uwagi na mnogość zastosowań typu „zamiast”). Wygodne podróżowanie było priorytetem przez wieki dla możnych tego świata, a to w formie lektyki wymoszczonej poduszkami z napędem na czterech niewolników, a to w formie dobrze resorowanej karety o napędzie owsożernym.

Gdy w 1885 roku na świecie pojawił się pierwszy motocykl, zbudowany przez Gottlieba Deimlera, już w niejednym umyśle zaczęła kiełkować myśl co można by wykombinować, żeby nie siedzieć na drewnianej ramie, nie chlapało, nie trzęsło (i żeby to nie była ERA). Tak w wielkim skrócie historycznym dotarliśmy do protoplasty skutera, czyli pojazdu bez środkowej części ramy. Tyle właśnie łączyło przedstawioną w 1916 roku przez berlińską firmę konstrukcję z dzisiejszym wyglądem skutera. Jako, że właściwie była to sama rama, to trochę jej brakowało do urzeczywistnienia rozkoszy z jazdy.

W 1920 roku powstał pojazd o nazwie TRITROLLER (rys.1) do jazdy na stojąco, ale z podparciem dolnej części pleców. Wyglądał trochę jak rower składak (małe kółka, z czego przednie napędzane silnikiem) właśnie dla wygody. Zastosowany silnik miał 200ccm, moc 1 KM i dawał się rozpędzić do 30km/h, co osiągami zbliżyło nas do dzisiejszych zablokowanych pięćdziesiątek. Jako, że o wyglądzie skutera myślano na wielu frontach, także w roku 1920 firma DKW zaprezentowała prototyp skutera o nazwie GOLEM. Miał on już właściwą ramę i wygodne siedzenie. Jednak dopiero Francuzi ze znanej fabryki motocykli MONET-GOYON w 1921 roku zaprezentowali skuter (rys.2) który w pełni mógł uradować zwolenników wygody: koło przednie zawieszenie miało na widelcu teleskopowym, tylne zawieszone było na wahaczu, zasłonięty silnik i koła elementami, które dziś nazwalibyśmy błotnikami.

Wszystko to tworzyło pojazd, na którym jechało się wygodniej niż na motocyklu i przede wszystkim ulegało się mniejszemu zabrudzeniu w czasie jazdy skuterem w deszczu czy po błocie. Ta cecha skutera, obok możliwości wsiadania w sukience, do dziś jest postrzegana jako przejaw dużej wygody. Bardzo udaną konstrukcję skutera stworzyli w 1925 roku znów Niemcy (ach ta ciągła chęć podboju świata). Skuter nazywał się MEGOLA (rys 3), poruszał się dzięki pięciocylindrowemu silnikowi rotacyjnemu o poj. 640ccm umieszczonemu w przednim kole (aktualnie Suzuki w swoim największym Burgmanie na silnik o takiej samej pojemności) i gnał po międzywojennych drogach z zawrotną prędkością 65km/h. Właściwie od dzisiejszego największego skutera, czyli Burgmana, MEGOLA merytorycznie nie bardzo się różniła i miała 2 hamulce, zawieszenie obu kół (na półeliptycznych resorach), akumulator, prądnicę i sygnał. Różniła się tylko wygodą jazdy dla pasażera. W Suzuki jest wygodna kanapa,, a w Megoli był metalowy bagażnik. Ponoć ówczesny dealer skuterów dodawał poduszkę gratis.


Jako, że nigdy nie brakowało ludzi ceniących sobie powiew wiatru we włosach i muchy na wyszczerzonych z radości zębach, prace trwały nieustannie nad doskonaleniem konstrukcji skuterów, zintensyfikował je kryzys lat trzydziestych, który zahamował zbyt drogich samochodów. Po 1945 roku Europa wyniszczona działaniami wojennymi potrzebowała taniego i wygodnego środka komunikacji. Największą rolę w popularyzacji skutera odegrały włoskie firmy Piaggio (produkując skutery Vespa) oraz Innocenti (skutery Lambretta). Swoimi skuterami opanowali całą Europę przez eksport pojazdów i sprzedaż licencji (do Anglii: DOUGLAS-VESPA, do Niemiec: NSU-Lambretta).

I znów do wielkiej popularności skutera przyczyniła się wygoda, jaką oferował: brak środkowej górnej części ramy umożliwiał paniom na jazdę w sukienkach z zachowaniem pełnej elegancji, panom przewożenie kontenerów z bezalkoholowym pod nogami. Oblachowanie całego pojazdu (tak, tak – za dawnych czasów skutery miały karoserię z blachy, nie z tworzywa sztucznego zwanego plastikiem jak dziś) zabezpieczało kierowcę i pasażera przed zabrudzeniem w praktycznie każdych warunkach drogowych. O popularności skutera w tamtych czasach niech świadczą liczby: w 1955 roku obie włoskie firmy produkowały dziennie (!!!) 1000 sztuk we Włoszech, a prawie 300 za granicą na taśmach licencyjnych. Ludzi doceniających wygodę nigdy nie brakowało....

W kolejnym artykule napiszemy w czym wyraża się wygoda użytkowania skutera w czasach nam najbliższych, czyli dziś.

Artykuł powstał przy współpracy Service Expo Team

SERVICE EXPO TEAM
Krzysztof Król - Dariusz Odważny
60-175 Poznań
ul. Malwowa 79

tel/fax (0-61)86 78 650
tel/fax (0-61)86 78 655


Data wiadomości: 2006-03-22
Powrót do zestawienia

  SKOMENTUJ POWYŻSZĄ INFORMACJĘ+ Dodaj własny komentarz        

Treść komentarza:
Autor:

Jeśli dodajesz komentarz
jako niezalogowany użytkownik CyberWielkopolski,
komentarz pojawi się po autoryzacji przez Webadmina
(może to chwilę potrwać...)


Aby założyć swój profil kliknij TUTAJ

Aby zalogować się do CyberWielkopolski kliknij TUTAJ


  DZIAŁY INFORMACJI:

 WYDARZENIA
 BIZNES i GOSPODARKA
 KULTURA, SZTUKA, IMPREZY
 SPORT
 TECHNOLOGIE i NAUKA
 KOMUNIKATY
 FELIETONY z WIELKOPOLSKI
 MOTORYZACJA
 -\Świat
 DOM i BUDOWNICTWO
 PRACA i EDUKACJA
 MEDYCYNA i ZDROWIE
|  START  |  WIADOMOŚCI  |  KATALOG STRON  |  OGŁOSZENIA - CyberBazar  |  TURYSTYKA - AGROTURYSTYKA  |  URZĘDY  |  DYSKUSJE  |  MAPY  |
CyberWielkopolska:  Kontakt  |  Regulamin  |  Polityka Prywatności  |  Mapa Serwisu  |  Reklama  |  Agencja Promocyjna  |
SprawdŸ pocztę w CyberWielkopolsce
Polecamy:
© CyberWielkopolska 2020 - Wszelkie prawa zastrzeżone
Wykonanie, Hosting, Obsługa:
Wielkopolski Portal Internetowy CyberWielkopolska
www.wielkopolska.com.pl