Powrót na stronę wejściowš -
For ENGLISH: www.GreatPoland.eu
Panel Użytkownika:  Załóż konto  -  Zaloguj się
Naucz się najbardziej popularnego 
tańca 
klubowego - West Coast Swinga!
|  START  |  WIADOMOŚCI  |  KATALOG STRON  |  OGŁOSZENIA - CyberBazar  |  TURYSTYKA - AGROTURYSTYKA  |  URZĘDY  |  DYSKUSJE  |  MAPY  |    kontakt    reklama    o nas   
Dodaj newsa do SERWISU INFORMACYJNEGO !DODAJ własnego NEWSA
do Serwisu Informacyjnego CyberWielkopolski
WYSZUKIWARKA Serwisu Informacyjnego - Proszę wpisać słowo lub zwrot kluczowy:
potraktuj jako wyrażenie       osobne słowa
Czym i jak malować?

Podstawowe narzędzia niezbędne podczas malowania to:

pędzle malarskie, w tym ławkowce, pędzle do tapet, pędzle okrągłe, płaskie, kątowe, itp. Pędzle malarskie używane są podczas malowania farbami olejnymi i wodnymi;

wałki malarskie wykonane ze skór, w tym wałki futrzane, gąbkowe, poliuretanowe, perlonowe, flockowe, strukturalne, sznurkowe, ze skóry jagnięcia - stosowane generalnie do farb olejnych i wodorozcieńczalnych;

euromale - płaskie prostokątne narzędzia, wprowadzone na polski rynek w ostatnich latach.

Pędzle

Najbardziej popularnym i wszechstronnym narzędziem do malowania jest od dawna pędzel. Pędzle malarskie wykonuje się w wielu rodzajach i rozmiarach oraz z różnych surowców naturalnych i sztucznych.

Pędzle ze szczeciny naturalnej - pozyskiwanej z hodowanych w Chinach świń - odznaczają się wyższą niż we włóknach syntetycznych higroskopijnością i dzięki temu przeznaczone są zwłaszcza do malowania różnego rodzaju farbami, emaliami i lakierami produkowanymi na bazie rozpuszczalnika. Bardzo ważnym czynnikiem dla uzyskania wysokiej jakości pędzla ze szczeciny naturalnej jest takie jego wykonanie, które zapewnia odpowiedni udział podstawowego wymiaru szczeciny do wymiaru krótszego od podstawowego. Jest to tzw. współczynnik tops. W najwyższej jakości pędzlach stosowana jest szczecina o współczynniku 90 tops (90 % udziału szczeciny o wysokości np. 51, 55, 60, 70 itd. mm, a do 10 % szczeciny krótszej). W niższych jakościowo - współczynnik ten wynosi 60-70 tops. Pełność szczeciny decyduje o wyższej cenie pędzla.

Drewniane ergonomiczne rączki preferowane są zwłaszcza przez malarzy profesjonalistów, dobrze przylegają do dłoni, a dzięki właściwościom higroskopijnym nie powodują nadmiernego pocenia się rąk przy pracy. Dobry pędzel powinien być również, mówiąc językiem malarzy, "wyważony", tzn. musi mieć we właściwym miejscu środek ciężkości. Ta właściwość jest wymagana szczególnie przy pędzlach większych, szerszych, a przede wszystkim przy tzw. ławkowcach. Prawidłowo wyważony pędzel nie powoduje zmęczenia ręki, co jest szczególnie ważne, jeśli pędzlem pracuje się po kilka godzin dziennie.

Pędzle zamocowane w plastikowych rączkach, często bardzo efektowne, są tańsze od tych z trzonkami z drewna.

Wraz z pojawieniem sie lakierów i farb na bazie wodnej, modyfikacji musiały ulec również pędzle. Do ich produkcji używa się włókna syntetyczne jak nylon i tynex. Są one droższe od szczeciny świńskiej. Są również odpowiednio odporne na ścieranie, działanie roztworów chemicznych i rozpuszczalników, a zarazem zachowują odpowiednią sprężystość. Z uwagi na niższą higroskopijność włókien syntetycznych, pędzle wykonane z tych surowców są szczególnie zalecane do malowania farbami akrylowymi oraz lakierami rozpuszczanymi w wodzie.

Dobra do malowania są tzw. pędzle uniwersalne, wykonane z mieszanki naturalnej szczeciny chińskiej w odpowiedniej proporcji z włóknem syntetycznym (najlepiej 1:1).

Po czym poznać czy pędzel jest dobry

Przede wszystkim oceniając go wzrokowo. Pędzle tanie wykonane są ze szczeciny o różnych długościach włosia. Różnica długości jest pożądana, zwłaszcza przy malowaniu chropowatej powierzchni - dzięki niej włosie lepiej powleka farbą nierówności, chropowatości podłoża. Jednak różnica ta nie powinna przekraczać milimetra. Natomiast w narzędziu tanim może wynosić jedną trzecią, a nawet do połowy długości.
Szczecina długa jest nieporównywalnie droższa, więc aby pędzel był grubszy, nieuczciwy producent uzupełnia go włosiem krótkim. Efekt jest taki, że włosia zostaje za mało w części "pracującej" pędzla, czyli w tej, która rozprowadza farbę.

Ważnym również jest odpowiedni dobór grubości przekładek, które w sposób naturalny tworzą między kępkami szczeciny zbiorniczek na farbę. Zastosowanie zbyt grubych przekładek w celu oszczędności na szczecinie sprawia, że szczeciny tej jest za mało, żeby dobrze malować. Taki pędzel na pewno nie będzie nadawał się do malowania jednokrotnego, a farb i lakierów o takich właściwościach pojawia się coraz więcej.

Na cenę i na jakość wpływa również stosowanie skuwek z blachy nierdzewnej, a zwłaszcza niklowanej. Na skuwkach wykonanych ze zwykłej blachy, szczególnie przy malowaniu drogimi farbami wodnymi, pojawi się bardzo szybko rdza, która w następstwie przeniesiona zostaje na malowaną powierzchnię. Pędzel z takimi oznakami winno się natychmiast wyrzucić.

Wykonany z naturalnej szczeciny pędzel powinien mieć dużą ilość szczeciny rozdwojonej na końcówce. Tam właśnie utrzymują się kropelki lakieru, dzięki czemu można efektywnie pokryć powierzchnię malowaną. Obcięcie "kwiatu" pędzla daje wprawdzie efekt wizualny - włosie jest gładkie, uporządkowane - ale powoduje utratę efektywności malowania.

Jak sprawdzić jakość pędzla

Popatrzeć pod światło, czy końcówki włosia są rozdwojone. Powinny być w 90 %. Wtedy będą lepiej utrzymywały drobinki farby, a lakierowana powierzchnia uzyska jedwabistą powłokę,

Porównać grubość włosia przy nasadzie skuwki i na końcówce. Jeżeli u nasady jest go znacznie więcej, do produkcji użyto "krócizny", czyli szczeciny niewspółmiernie krótszej (nawet trzykrotnie tańszej). Należy jednak pamiętać, że w każdym pędzlu występują mocujące włosie tzw. "przekładki", będące naturalnymi zbiornikami na farbę. Przekładka winna być jedna (maksymalnie dwie), a łącznie nie powinny przekraczać połowy grubości pędzla,

Sprawdzić czy szczecina jest miękka w dotyku, ale równocześnie sprężysta. Ta właściwość pędzla pozwoli na równomierne nanoszenie farby, lakieru itp.,

Sprawdzić czy nie wypada z pędzla szczecina lub włókna syntetyczne. W tym celu wytrzepać ręką część pracującą w pędzlu, jeśli wypada z niego szczecina należy uznać, że pędzel został źle sklejony. Zagraża to pozostaniem włosów na malowanej powierzchni.,

Wzrokowo sprawdzić wykonanie rączki pędzla - najlepiej by była drewniana

Jaki pędzel i do czego

Pędzle okrągłe są szczególnie przydatne do pokrywania farbą zewnętrznych części okien i struktur drewnianych, stosowania powłok chemicznych oraz nanoszenia farb antykorozyjnych.

Pędzle płaskie i angielskie używa się do szybkoschnących i dobrze rozprowadzających się lakierów, przy stosowaniu których należy zwrócić szczególną uwagę na szybkie tempo pracy (zagrożenie tworzeniem się osadów). Pędzle takie bardzo dobrze nadają się do rozprowadzania farb wodorozcieńczalnych i lakierów dyspersyjnych, a także do prac malarskich na dużych płaskich powierzchniach.

Pędzle kątowe przeznaczone są do malowania narożników i krawędzi, ciasnych kątów i trudno dostępnych miejsc.

Ławkowce stosowane są do prac malarskich wszelkiego rodzaju farbami wodnymi (klejowe, emulsyjne, akrylowe itp.). Są też niezbędne do gruntowania ścian, zmywania farby , nakładania kleju przy tapetowaniu.

Porady praktyczne użytkowania pędzli

Przed rozpoczęciem malowania wytrzepać koniec pędzla dla pozbycia się kurzu i pyłu,

Przed malowaniem lakierami, po dokładnym wyszlifowaniu i oczyszczeniu podłoża, wytrzeć przygotowaną do malowania powierzchnię tkaniną zwilżoną w małej ilości benzyny lakierniczej,

Utrzymywać stale malowany obszar w czystości (nie może być kurzu),

Wkładać pędzel do farby tak, by tylko 1/3 włosia była zanurzona. Unosząc pędzel delikatnie przycisnąć część pracującą do ścian puszki lub kubełka dla pozbycia się nadmiaru farby,

Malując farbą wodorozcieńczalną duże powierzchnie należy nakładać farbę krótkimi zachodzącymi na siebie pociągnięciami poziomymi i pionowymi. Pracować odcinkami po około 1 m kw.,

Nakłądając farbę rozpuszczalnikową na dużym obszarze zrobić 3 pionowe równoległe pociągnięcia długości 30 cm, bez ponownego zamaczania pędzla zaspolić te pasma poziomo rozcierając farbę. Dla uzupełnienia zakończyć lekkimi pionowymi pociągnięciami.

Wałki malarskie

Wydajną metodą malowania dużych powierzchni wewnętrznych i zewnętrznych jest malowanie wałkami malarskimi. Wałki malarskie najczęściej stosuje sie do farb wodorozcieńczalnych: emulsyjnych, silikatowych czy akrylowych. Używane są także do nakładania farb rozpuszczalnikowych. Wałki produkuje się w wielu rodzajach i rozmiarach, a najważniejsza jest tkanina lub gąbka, z której zostały wykonane.

Do produkcji wałków futrzanych używa się tkanin naturalnych (ze skóry jagnięcia) oraz sztucznych tkanin poliestrowych i poliamidowych, a do produkcji wałków gąbkowych pianki poliuretanowej i moltoprenu oraz tkaniny typu flock.

Wysokiej jakości wałki posiadają łożyska, zapewniające delikatne lekkie i równe okręcanie się wałka wokół osi. Ergonomiczny uczwyt wałka zapewnia dobre przyleganie do dłoni.

Od surowca, z którego wałek został wykonany zależeć będzie jego cena. Droższe wykonane z naturalnych skór, tańsze z przędzy poliamidowej. Od surowca zależy także możliwość wykorzystania wałka do określonych prac malarskich. Kupując wałek malarski należy powiedzieć sprzedawcy, co się chce tym wałkiem malować. Wówczas będzie mógł nam powiedzieć, jaki wałek będzie w danym przypadku najlepszy.

Po czym poznać czy wałek jest dobry

Na to pytanie możemy sobie odpowiedzieć po dokładnym obejrzeniu narzędzia. Ważnym elementem jest długość runa tkaniny. W zależności od potrzeb winno ono wahać się od 18 mm w wałkach sznurkowych, do 4 mm w wałkach welurowych.

Następnym ważnym elementem jest średnica rdzenia wałka, ktora powinna wynosić około 50 mm, a średnica całego wałka 80 mm.

Rady praktyczne malowania wałkiem

Przy pracach z użyciem wałka niezbędny jest pojemnik na farbę, do którego należy zamocować kratkę malarską służącą do odsączenia z wałka nadmiaru farby, względnie - kuweta malarska. Niektóre wałki posiadają osłonę zapobiegającą pryskaniu i ściekaniu farby z wałka. Do uchwytu każdego wałka można zamontować przedłużacz pomocny przy malowaniu sufitów i ścian, zwłaszcza wysokich pomieszczeń, bez konieczności użycia drabiny.

Należy:

Przed pierwszym użyciem wałek wypłukać w wodzie z mydłem, a następnie silnie okręcić na rączce celem usunięcia wszystkich luźnych rtesztek pozostałycj na poszyciu w procesie produkcji.

Zanurzyć spód wałka w farbie i przejechać nim w górę i w dół po pochyłości (kuweta, kratka malarska), aby farba równo nasyciła wałek.

Przesuwać lekko nasączony farbą wałek po ścianie równymi pociągnięciami, przy powierzchniach szorstkich należy przycisnąć wałek mocniej do podłoża.

Euromale

Alternatywnymi narzędziami malarskimi wobec tradycyjnych wałków i pędzli stały się euromale. Rozwiązanie euromala ulepszono w ostatnich latach, tak że przy jego użyciu dobrze się pokrywa nie tylko duże płaskie powierzchnie, ale i małe załomy, np. listwy okienne i obramowania drzwiowe.

Euromal jest płaski i prostokątny o gęsto upakowanych krótkich włóknach. Daje gładką powłokę, pod warunkiem, że pracuje się nim z uwagą na gładko wyszpachlowanych i wyszlifowanych powierzchniach oraz gładziach tynkowych. Przyrząd ten nie nadaje się jednak do malowania ścian tynkowanych tradycyjnie "na ostro".

Część pracująca euromala wykonana jest z gąbki poliestrowej pokrytej włóknami typu "flock" o wysokości runa 5,5 mm. Przyrząd ten jest dobrym narzędziem do wszelkiego rodzaju farb i lakierów akrylowych oraz farb olejnych, do gruntowania oraz do malowania farbami wodorozcieńczalnymi.

Znakomita chłonność euromala gwarantuje gładkie pokrycie za pierwszym razem, oszczędność farby, szybkie malowanie i rozprowadzanie farby bez chlapania.

Porady praktyczne używania euromala

Przed użyciem wkładu usunąć luźne włókna poprzez lekkie pocieranie wkładu dłonią, aż włókna przestaną wychodzić.

Zmoczenie części roboczej musi być wykonane delikatnie - w wanience z farbą zanurza się włókna euromalu bez zanurzania obsady, gdyż spoowduje to ściekanie farby podczas malowania.

Następnie należy przeciągnąć przyborem po żeberkowej pochyłości, aby farba równo się rozdzieliła (niektóre wanienki mają żeberkowany wałek do usuwania nadmiaru farby).

Malując ścianę należy wykonywać lekkie równe pociągnięcia we wszystkich kierunkach, trochę na siebie zachodzące.

Euromal wymaga częstszego moczenia niż wałek, gdyż jego włókna nie mogą utrzymać dużej ilości farby. Malowanie tym przyborem jest powolniejsze od malowania wałkiem. Może wsytąpić potrzeba nałożenia dodatkowych warstw, gdyż euromal, choć nakłada farbę równo, tworzy cieńsze warstwy.

Nie wolno przeładowywać wkładu euromala - należy przeciągnąć go dwukrotnie przez rolkę.

Euromale mogą być wyposażone w różne elementy robocze, z których należy korzystać w zależności od tego, co i jak chcemy pomalować:

szczotki duże - do nakładania farby we wszystkich kierunkach, lecz na gładkich powierzchniach zaleca się wykończenie w jednym kierunku. Używać do farb wodnych, gruntowania podłóg i klejów do tapet. Sięgając do trudno dostępnych miejsc (np. pod sufitem, na suficie i poza zasięgiem na podłodze) można użyć zwykłego trzonka szczotki do zamiatania oraz nakładki przedłużającej z zatrzaskiem. Znakomicie służy do nakładania na podłogi bejcy, pasty, gruntu lub lakieru.

szczotki średnie - można stosować na każdej powierzchni. Zaleca się, aby farbę nakładać zdecydowanymi pociągnięciami (lecz nie ciężką ręką)! w dowolnym kierunku. Stosować do każdej farby lub emalii olejnej domowego użytku, do lakierów, do gruntów i farb podkładowych.

szczotki małe - służą do wszystkich typów farb, idealne przy malowaniu miejsc niewygodnych, ram okiennych, za rurami w wąskich szczelinach itp.
Bardzo pomocne przy malowaniu żelaznych furtek ogrodowych i do wykończeń.

Mycie wkładów euromali

Gdy korzystaliśmy z farb wodnych - zdjąć wkłady z uchwytów, wymoczyć w czystej wodzie przez 15-20 minut i wypłukać w ciepłej wodzie pod kranem.

Po farbach olejnych - zdjąć wkłady z uchwytów, nalać 6 mm rozcieńczalnika (benzyny ekstrakcyjnej) na płaski spodek i namoczyć tylko włosie przez 5 minut, następnie umyć w ciepłej wodzie z mydłem. Nie zanurzać całego wkładu w rozcieńczalniku.

BEFASZCZOTArtykuł powstał przy współpracy z firmą: "

Data wiadomości: 2002-11-03
Powrót do zestawienia

  SKOMENTUJ POWYŻSZĄ INFORMACJĘ+ Dodaj własny komentarz        


  DZIAŁY INFORMACJI:

 WYDARZENIA
 BIZNES i GOSPODARKA
 KULTURA, SZTUKA, IMPREZY
 SPORT
 TECHNOLOGIE i NAUKA
 KOMUNIKATY
 FELIETONY z WIELKOPOLSKI
 MOTORYZACJA
 DOM i BUDOWNICTWO
 -\Kraj
 PRACA i EDUKACJA
 MEDYCYNA i ZDROWIE
|  START  |  WIADOMOŚCI  |  KATALOG STRON  |  OGŁOSZENIA - CyberBazar  |  TURYSTYKA - AGROTURYSTYKA  |  URZĘDY  |  DYSKUSJE  |  MAPY  |
CyberWielkopolska:  Kontakt  |  Regulamin  |  Polityka Prywatności  |  Mapa Serwisu  |  Reklama  |  Agencja Promocyjna  |
SprawdŸ pocztę w CyberWielkopolsce
Polecamy:
© CyberWielkopolska 2019 - Wszelkie prawa zastrzeżone
Wykonanie, Hosting, Obsługa:
Wielkopolski Portal Internetowy CyberWielkopolska
www.wielkopolska.com.pl